11. aug. 2009

Overstått ferie… Puh!

Da er sommeren på hell. Eller, det kan fremdeles bli noen uker sommer utover - men ferien er slutt. Finito. Jeg har hatt mange fine uker hjemme i egen hage i sommer. Vi hadde planer om å male hus denne sommeren. Det hadde vi i fjor også….. Men så en kjølig høstkveld i fjor ble det lagt en plan: Jeg skjønner ikke helt hva vi tenkte på : men man lar seg lett rive med over (under) noen flasker vin, sammen med den faste feriegjengen. Det skulle leies hus i Italia i år som i fjor. Så deilig! Og på tross av at vi har doblet ungeflokken vår siden fjorårets ferie – så var det en selvfølge at vi skulle være med…. SÅ utrolig deilig!!! Og når vi først skulle gjøre det- hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig: Vi KJØRER BIL til Toscana!!! Vi har 4 unger som elsker å kjøre bil – så vi tar det som en TUR!! Jaaaaaaaa……..!!!!! Så vi pakket vår gamle/nye Caravelle, en liten koffert til hver av de store i fam. Det var så vidt det utgjorde noe av all baggasjeplassen den minibussen vår har baki. MEN så var det reisesenger, bleier (dyrt i Europa så vi tok med for ferien), babymat vi vet de liker, dobbelvogna, elektrisk kjølebag….. Plutselig var det likevel ganske fullt!! Vi leverte Ella (hunden vår) til svigermor og la i vei en søndag i juli. Toscana here we come! Kjøreværet var på vår side; 20 grader og overskyet. Vi hadde forhåndsbooket overnatting de første to nettene i Sverige (http://www.stayat.se/ : Supert og billig hotell for (stor) familie) og Tyskland. Kjempefornøyd og knall for storfamilien. Resten skulle bli litt på lykke og fromme. Alle er blide og glade. Vi har god tid før vi skal være i Toscana og koser oss nedover Moseldalen, ser vakre slott og koselige landsbyer. Vi tar en kjapp stopp i Luxembourg, videre ned Frankrike (her er en hotellovernatting vi kunne vært foruten – men orker ikke rippe opp i den historien) og natt nr 5 blir overraskende i Chamonix. Det var helt nydelig! De to små på 11 mnd er så langt ganske fornøyde med reisesenger og romskiftene. Det passer ikke alltid å stoppe når de to minste ber om det….. så det blir noen bestikkelser med kjeks og saft (noe de ikke hadde smakt mye av før denne turen) underveis. Men vi prøver å legge kjøringa til sovetidene, for å gjøre det enklest for alle. Og vi har lange stopp midt på dagen og tar forholdsvis tidlig kveld. Ved et par anledninger opplevde vi at klokka ble altfor mye - vi hadde ikke fått i oss middag – og ikke noe sted å sove i sikte. Da var stemningen ikke helt på topp i den Hertzenbergske familiebilen……. Vi kom fram til huset i Toscana og ferievennene våre på den 6. dagen. Hurra. En uke fastboende. Og jeg ble ikke skuffet over hvor nydelig dette stedet er. Torre di Vignale.
Jeg glemte å fortelle at jeg ikke var med alle på ferie i fjor: Mannen og jentene reiste alene og jeg lå hjemme og ruget på tvillingene og fikk ikke reise noe sted. Men nå fikk jeg endelig se stedet alle sammen hadde drømt og snakket om et helt år. Fantastisk!! Se HER!! Bildene yter ikke stedet rettferdighet. Det er mye finere enn det ser ut for. Og med fantastisk beliggenhet. Og et skikkelig grepa kvinnfolk som leier ut stedet og holder super orden på huset og eiendommen for leietakerne, sammen med sin mann og to (kjekke) sønner.Og med oss kom varmen til Arezzo. 35 grader jevnt. De store jentene badet og koste seg. Vi koste oss også – men jeg tror mannen hadde litt i bakhodet all tiden han hadde på solseng i fjor og alle bøkene han rakk å lese….. NOT SO MUCH this year. Det ble mye tid under parasollen med de to små. Leke, mate, leke og bade og mate…. Jeg tror jeg rakk å lese nøyaktig 23 sider i boka mi. Skin av Mo Hayder. (holder fremdeles på med denne..) De små sov ikke spesielt godt denne uka. Så da gjorde ikke vi det heller. Og de spiste nesten ikke noe i varmen… Det ER mye styr med 1åringer på ferie. Punktum.
Hjemtur er hjemtur. Vi la i vei hjemover. Egentlig litt klare for å bare plutselig være hjemme. Men vi hadde booket oss inn noen steder på veien. Vi stoppet i Lucca på vei til Viareggio. Lucca er helt nydelig. Vi hadde bare lagt inn lunsj og litt rusling i der, men dit må jeg tilbake. Se mer!! Viareggieo er en flott badeby i Toscana. Videre dro vi til Verona. Her hadde vi ingen planer om å overnatte. Men byen var så flott og plutselig var det leggetid. Mannen på turistinfoen fikk etter x antall telefoner et sted for oss hos en gammel dame oppi åsen. Hun hadde en litt hippieinspirert utleieleilighet i huset sitt. Og litt flaks skal man ha: terrassen til leiligheten hadde prima utsikt over hele Verona. Nydelig. Vi har nå enda en dag igjen til vi skal hoppe på biltoget fra Østerike så vi tar en impulstur til Venezia. Og med tvillinger måtte vi ha med vogn. Og de som har gått med vogn i Venezia vet at det er en utfordring med alle trappene. Vi tenkte ikke på det. Det ble (tro meg!!) mye bæring av vogn. Men nydelig var det og vi angret ikke. De små var nå helt ute å kjøre hva mat og soving gjaldt. Vi hadde gått tomme for kaviar og prim…. Så det ble kavring, hvitt brød og melk. Jeg hadde ikke mulighet for å lage babymat selv – og de siste glassene med "laks og poteter" bare brekker de seg av….. Så det endte med at det ble mellommåltid for de store isteden. Vi kom oss på toget i Villach/Østerike. Og med kjekk dobbel lugar med innvendig dør mellom og dusj, ble natten ikke så verst. Ankomst Berlin. Herfra er det ca 110 mil hjem til Oslo. Vi hadde egentlig planlagt en stopp i København. Men iveren tok over, og lengten etter HJEM ble så stor at vi like gjerne ikke stoppet før vi var helt hjemme!!!!!! 3 uker etter at vi startet. Vi var så letta og glade. Man kunne se at de to aller minste "pusta letta ut" da de neste formiddag kunne sitte i stolene sine og igjen spise brød med kaviar og tulle rundt på gulvet i havet av leker.
Vi var slitne. Jeg var så sliten at jeg helst ville grine da jeg endelig satte foten innafor hjemme. Ferien hadde vært fin. Det var ikke det. Vi hadde sett og opplevd mye. Vært i nydelig selskap med gode venner. Vi hadde vært en familie på tur. En investering i felles minner. Deilig. Men jeg tror likevel at dette året var det året vi skulle valgt noe mindre ambisiøst: En rolig ferie på hytta eller kanskje helst malt hus. Neste år kanskje….